Pozycjonowanie lokalne to jeden z najpopularniejszych typów pozycjonowania po który sięgamy chcąc promować naszą witrynę internetową. Często jednak nie do końca nie wiemy czym tak właściwie jest ten typ promowania witryny w wyszukiwarce Google, czym różni się od pozycjonowania standardowego oraz jakie korzyści daje.
Czym jest pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne strony internetowej jest promowaniem witryn w wyszukiwarce Google pod lokalnymi hasłami tematycznymi. Oznacza to, iż witryna będzie widoczna pod konkretnymi frazami i w konkretnych kategoriach tematycznych, ale jedynie lokalnie — dla użytkowników przebywających w danej lokalizacji lub wyszukujących informacji o charakterze lokalnym. Pozycjonowanie lokalne pozwala zatem wypromować stronę internetową w wyszukiwarce Google jedynie w kontekście danego miasta czy rejonu a nie globalnie jak ma to miejsce w pozycjonowaniu standardowym.
Celem pozycjonowania lokalnego jest pomoc w pozyskiwaniu lokalnego ruchu organicznego, czyli pozyskiwaniu lokalnych odbiorców np. klientów czy użytkowników. Jest to drugi najpopularniejszy typ pozycjonowania. Skorzystać możemy z niego praktycznie w każdej agencji SEO. Pozycjonowanie lokalne jest zdecydowanie węższym i bardziej specjalistycznym procesem pozycjonowania, który pozwala dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców. Pozycjonowanie lokalne bazuje przede wszystkim na podkreśleniu lokalnego charakteru naszej witryny i powiązaniu jej z lokalnym adresem, choć bazuje głównie na standardowym optymalizowaniu witryny i działaniach pozycjonujących. Pozycjonowanie lokalne będzie sprawiało, iż nasza strona internetowa będzie pojawiała się jedynie w wyszukiwarce Google w lokalnym charakterze, a będzie niewidoczna lub będzie znajdowała się na marginalnych pozycjach podczas lokalnego wyszukiwania tematycznego.
Dla kogo jest przeznaczone
Pozycjonowanie lokalne przeznaczone jest przede wszystkim dla osób, które prowadzą lokalne stacjonarne biznesy. Mogą być do właściciele restauracji czy punktów naziemnych działających w danym mieście. Z pozycjonowania lokalnego korzystać będą zatem osoby, które chcą pozyskać klientów z danego regionu. Z pozycjonowania lokalnego, mogą korzystać również serwisy internetowe, które chcą dotrzeć ze swoją ofertą z jakichś względów do osób mieszkających w danej lokalizacji np. z uwagi na możliwość dostawy produktów czy dotarcia do konkretnej grupy docelowej. Z pozycjonowania lokalnego korzystać zatem będą osoby działające biznesowo lokalnie lub osoby chcące dotrzeć do odbiorców w konkretnym miejscu na świecie.
Co wyróżnia pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne wyróżnia się na tle pozycjonowania standardowego, posiadając pewne dodatkowe elementy. Przede wszystkim mają one na celu powiązać witrynę z danym adresem i poinformować wyszukiwarkę Google, iż witryna ma być wyświetlana w wyszukiwarce jedynie w kontekście lokalnym. Przede wszystkim jest to ustalanie słów kluczowych lokalnych, które zawierają w sobie nazwę miejscowości, a także frazy tematyczne. Kolejnym unikalnym działaniem, które wykonuje się jedynie przy pozycjonowaniu lokalnym na stronie internetowej, jest dodawanie danych NAP, czyli informacji o nazwie firmy, numerze telefonu i adresie w internecie. Dane te powinny być zgodne z danymi zamieszczonymi na stronie, a możemy publikować je np. w katalogach biznesowych czy na forach internetowych. Kolejna ważną czynnością przy pozycjonowaniu lokalnymi jest stworzenie wizytówki na Google Maps i powiązanie jej z witryną internetową. Lokalne promowanie witryn w wyszukiwarce opiera się również głównie o lokalny link building, czyli pozyskiwania linków do witryny ze stron internetowych w sieci, ale jedynie tych o lokalnym charakterze.