Kurtyny przesuwne to przegrody, których zadaniem jest osłona wnętrza obiektu przed wnikaniem chłodnego powietrza, opadów, wilgoci i ograniczanie przeciągów. Swoją funkcję ochronną pełni w chwili, kiedy standardowa brama segmentowa na czas przewożenia towaru musi pozostać otwarta. Jednak zdarzają się sytuacje, w których nawet kurtyna paskowa ogranicza transport ładunku. Dziej się tak na przykład podczas transportowania przez otwór bramy ładunków ponadgabarytowych, lub krótkiego ale bardzo intensywnego ruchu mechanicznego związanego z zapewnieniem szybkiego załadunku. Właśnie w takich sytuacjach pomocne okazują się kurtyny przesuwne. Szczególnie te zamontowane na systemie MeVerti.
Zsuwane kurtyny paskowe
Optymalny system przesuwny do kurtyn paskowych to taki, który umożliwia krótkotrwałe odsłonięcie całego światła otworu bramy. Jeżeli na ścianach po bokach otworu bramowego jest wystarczająco dużo miejsca kurtyny można zsunąć na zewnątrz na jedną lub dwie strony. W sytuacji, gdy po bokach bramy nie ma wystarczającej ilości miejsca sprawa staje się bardziej skomplikowana. Stosuje się wówczas systemy przesuwne wieloszynowe, jednak pozwalają on na odsłonięcie światła otworu w 50%, 66% lub maksymalnie w 75%. Jeżeli taki prześwit jest wystarczający problem zostaje rozwiązany. Jeżeli nie musimy sięgnąć po specjalne rozwiązanie pozwalające na zsunięcie kurtyny w 90%. Jest to nożycowy system przesuwny do kurtyn paskowych o nazwie MeVerti.
Jak działa system MeVerti do kurtyn PCV?
Zasada działania systemu przesuwnego, nożycowego MeVerti przypomina zasadę działania żaluzji pionowych tzw. verticali. Prowadnice do których przymocowane są pasy PCV składają się nożycowo na jedną lub dwie strony w przypadku kurtyny dzielonej. Po zsunięciu kurtyna zajmuje jedynie 10% szerokości otworu, co w przypadku braku miejsca na jej zsunięcie po bokach otworu jest najbardziej korzystnym rozwiązaniem. Rozwiązaniem, które ma jednak jedno ograniczenie. Może być stosowane jedynie w kurtynach PCV, w których pasy mają szerokość 30 cm. Szersze pasy po złożeniu odstawały by od elewacji i powodowały ryzyko zahaczenia podczas prac przeładunkowych. Pasy węższe występowałyby w większej liczbie i po zsunięciu zajmowałyby więcej niż 22% światła otworu. Tym samym ich zastosowanie nie dawałoby większych oszczędności miejsca niż w przypadku kurtyn przesuwnych na systemie czteroszynowym.